O wędrówce zbóż, przypraw i korzeni Jedwabnym Szlakiem

,,Od ziarenka do dzieła sztuki. O wędrówce zbóż, przypraw i korzeni Jedwabnym Szlakiem"

16 grudnia br. uczestnicy XI edycji projektu edukacyjno – wychowawczego ,,Oblicza Dialogu: Młody Asyż. Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju” uczestniczyli w warsztatach z elementami horiterapii ,,Od ziarenka do dzieła sztuki. O wędrówce zboż, przypraw i korzeni Jedwabnym Szlakiem".

Cele zajęć:

  • zapoznanie uczniów z elementami historii Jedwabnego Szlaku łączącego cywilizacje starożytnego Wschodu i Zachodu ze szczegółnym uwzględnieniem handlu zbożem
    i przyprawami

  • budzenie świadomości, że wszystkie produkty spożywcze, w tym ziarna i przyprawy opowiadają historię handlu, migracji, podbojów i zmian społecznych

  • zapoznanie z historią migracji niektórych roślin jako ciekawej i intrygującej części dziejów cywilizacji

  • budzenie świadomości, że produkty spożywcze mają swoją historię i że w kuchniach różnych narodów nie pojawiły sie przypadkowo, a dziedzictwo kulinarne jest ważnym elelmentem dorobku ich kultur

  • wzbudzanie szacunku do chleba

  • zachęcanie uczniów do rozpoznawania różnych gatunków roślin

  • rozwijanie wrażliwości sensorycznej

  • kształtowanie kreatywności i samodzielności

  • poznanie zasad estetyki przy prezentacji wytworów własnej pracy

 

Na początku spotkania prowadząca warsztaty, p. Małgorzata, zapoznała uczniów z elementami historii handlu rozwijanego na Jedwabnym Szlaku. Uczniowie oglądali także mapy prezentujące Jedwabny Szlak. Pani Małgorzata podkreśliła, iż ważnymi produktami w handlu były zboża
i przyprawy korzenne, poszukiwane i cenione w basenie Morza Sródziemnego, uznawane często za synonim bogactwa i luksusu.

Następnie uczniowie oglądali przygotowane w woreczkach ziarna, jak i różne gatunki zbóż, kasz (np. pszenica, soczewica, kasza gryczna, słonecznik, sezam, czarnuszka), a także aromatyczne przyprawy (cynamon, goździki, imbir, kurkuma, curry, papryka, anyż, ziele angielskie, kminek, kardamon).

Starali się poznać ich zapach, określić kolor, fakturę, kształt. Następnie próbowali nazwać prezentowane rosliny, dopasowując przygotowane wcześniej kartoniki z ich nazwami.

W drugiej części warsztatów uczniowie "malowali" ziarnami drewniane zawieszki, kreujac określone kształty i kolory. W ten sposób powstały małe "dzieła sztuki".

To były cudowne chwile łączące wiedzę, kreatywność i sztukę. Dziękujemy!